lördag, april 18, 2009

Record store day


Den klassiska Cosmo´s Factory får symbolisera "Record Store Day". Cosmos på Upplandsgatan har funnits sen tidigt 80-tal och man hann knappt bläddra färdigt bland vinylskivorna förrän den toffelbeklädde herren i butiken var framme och styrde till skivhögen så att den stod rakt igen. När han svarade i telefonen sa han aldrig "Cosmos" eller "Cosmos Factory" utan han sa "Skivbörsen". Låter kanske inte så konstigt men man ska veta att Skivbörsen hette, och heter fortfarande, den största skivaffären som säljer begagnat i Stockholm. De var stora, de var kungarna under den tiden, så varför han envisades med att säga just Skivbörsen är för mig en gåta.

Det var här jag köpte Docent Död singeln "Låt tiden gå" och de flesta av mina JJ Cale LP 1986. Det var även på Cosmos som jag ena veckan blev "skyldig" 10 kr för att han inte hade någon växel och veckan efter när jag handlade fick kommentaren: "Jag har 10kr upp på dig va?". Det måste ha varit 1000 kunder i butiken under den vecka som gått men mina 10 kr minns han, likväl som jag minns historien såhär 23 år efteråt.

4 kommentarer:

Clas sa...

Finns inga skivaffärer i Falköping längre...

Steffes syrra sa...

En vacker liten historia att berätta för barnen.

Rick sa...

Jag tror inte att barnen är intresserade av att få veta att det inte finns en skivaffär i Falköping längre.

Anonym sa...

Visst finns de en skivaffär i Falköping, Skivbörsen heter den och ligger på S:t Olofsgatan 34. Öppet månd 17.19 & Lörd 11-13.
Så nu vet ni det, hälsar ägar´n.